قطعه یار و ابزار هر دو به یک منبع الکتریکی متصل هستند. الکترود قطب منفی و قطعه کار قطب مثبت است.. شانه ماشین توسط سروو موتور به سمت پایین تا فاصله معینی بین ابزار و قطعه کار حرکت میکند. در این نقطه دی الکتریک بین الکترود و قطعه کار قطع شده و عملیات ماشین تخلیه الکتریکی آغاز میشود. این عملیات باعث جداسازی ذرات از قطعه کار میگردد.
سیر تحولات پر شتاب در علم و فن آوری ما را در یک غافلگیری خیره کننده قرار داده اما چون خود ما در درون این معرکه هستیم، توجه چندانی بدان نداریم. نیازی نیست که به هزار سال پیش بازگردیم تا به عظمت موضوع، آگاهی یابیم. برای لحظاتی فقط کافیست که به یکصد سال پیش رجعت کنیم تا بتوانیم قضاوت درستی در مورد آنچه که میانه معرکه اش قرار داده شده ایم، داوری کنیم.
این ماشین ها نوع خاصی از دستگاه اسپارک بوده و برای ایجاد سوراخ های بسیار ریز و عمیق در قطعات فلزی مورد است.فاده قرار میگیرد. این شیوه در صنایع هوایی کاربرد دارد. سوراخ های روی بلبرینگ ها یا توربین ها و نیز باله هواپیما جهت خنک شدن آن.
حرکت رفت و برگشت الکترود هم به جریان یافتن مایع به فضای میان الکترود و قطعه کار و تمیز شدن آن کمک میکند حالا ماشینکاری را متوقف میکنیم و الکترود را بالا میآوریم میتوانید شکلی را که درون قطعه ایجاد شده ببینید تا اینجا خشنکاری را به سرعت انجام دادهایم حالا اگر ماشین را برای «فینیشینگ» (پرداخت نهایی) تنظیم کنیم
لازمه اعمال روش سنتی در عملیات سوراخ کاری، اشکال منظم و مقاطع گرد میباشد ولی چنین محدودیتی در اسپارک وجود ندارد. هر شکل با هر پیچیدگی و هر زاویه شروعی نسبت به سطح قطعه کار و در هر مسیری از از آن در براده برداری امکان پذیر است.. در روش سنتی، مته با سطح کار اگر دارای زاویه باشد، مته در بهترین حالت از روی سطح سر میخورد و در حالت بد، مته میشکند. در ماشین کاری به علت اینکه بطور فیزیکی مته با سطح درگیر نمیشود. بنابراین چنین محدودیتی وجود ندارد و با هر زاویه ای میتوان ماشین کاری را بر روی سطح انجام داد.